Vägregler

Det är ungefär samma regler här som i Sverige men det finns tre saker som sticker ut lite..

1. No turn on red - I detta land får man svänga höger även om det är rött :) Fast då inte om det är en skylt som säger att man inte får det ;) Väldans bra regel skulle jag säga, men det gör en riktigt otålig när man inte får det! Dock får man ju se upp så att det inte kommer trafik som faktiskt har grönt - bara ett litet tips sådär!


2. Köra om - I Sverige får man bara köra om på vänstersidan, men i detta land får man köra om på högersidan om man kör på en väg med två eller fler körfält. Farligt egentligen eftersom folk kör sicksak för att komma fram fortare. Men bra för mig, kan ligga kvar i högerfilen och köra om den i ytterfilen om han/hon kör för sakta ;)


3. Curfew - Tro det eller ej så finns det en curfew för folk under 21 år... Trodde datorn skojade med mig när jag gjorde körkortsprovet och fick fel när jag svarade att man fick köra när man ville, även om man är under 21.. Tydligen inte! Är man minderårig så får man inte vara ute på vägarna (alltså köra själv) mellan 11pm och 6am. Antar att det är för att minska brottslighet osv, men det är väl en sak föräldrarna ska bestämma??

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0