Grismage, Amish och skratt

Så såg min söndag ut ;) Jag, Malin, Lisa och Caroline åkte vid sju iväg mot Lancaster, ett litet ställe i PennState. Vi hade bestämt oss för att äta frukost på vägen men när vi (jag) kört i sisådär en och en halv timme försvann iprincip begyggelsen så vi stannade på första dinnern vi hittade - och möttes av denna skylten...


Men vi var hungriga så trots detta gick vi in. Det var riktigt goda pannkakor faktiskt - och vi fick höra lite "ute-på-landet-amerikanska". Det visade sig dock att om vi hade kört i tjugo minuter till hade vi kommit till massa matställen, men det gjorde inte så mycket :) När vi suttit i bilen i två timmar och 30 minuter var vi framme vid "The Amish Village". Går inte annat att säga än att vi blev rätt besvikna när vi insåg att turen vi skulle ta var en uppbyggd gård... Men guiden var riktigt duktig och vi lärde oss massor om the amish people.





När vi gått runt på "gården" satte vi oss i bilen och körde runt lite. Eftersom det denna söndag var kyrksöndag såg vi inte så mycket, att dessutom affärena ägda av amish var stängda gjorde ju inte saken bättre. Men vi fick se några små barn som lekte ute och massor med människor som åkte häst och vagn.


Hade varit så intressant att få prata med en amish och få deras syn på deras liv jämfört med vårat. Jag trodde ju att det var total skillnad, men tydligen så lever de iprincip som oss (berättade då guiden). De andvänder dock inte el från "staten", utan har ofta egna vindkraftverk på tomten + gas som de värmer upp huset med osv :) Det är inget tvång på att gifta sig, och de kan röra sig utanför sitt distrikt. Det trodde jag inte - men så är det! Helt enkelt kanske det inte är så mycket skillnad.. Men hade varit intressant att prata med dem iallafall :) Åkte sedan till ett annat ställe där vi stötte på en annan svensk aupair - hur ofta? Stod iallafall och pratade med honom en stund och fick tips om att åka till USA:s näst största mall som låg påvägen hem - så det gjorde vi! Det var stort............... Men vi var alldeles för trötta för att gå i affärer så vi åt och åkte hem ;) Men vi har varit där iallafall :D


Slagna hjältar... Hade verkligen en underbar dag - och det var länge sedan jag skrattade så mycket! Tänk att jag har hittat så mycket fina vänner här på andra sidan Atlanten!! <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0