Gott nytt år!

Ber om ursäkt för himlans dålig uppdatering. Men jag lovar att åtekomma med nya krafter efter helgens äventyr i Kanada  - hinner tyvärr inte tidsinställa några inlägg, har så mycket annat för mig!

Just det :) För er som inte visste om det så är det judiskt nyår idag! Så jag tänkte: Självklart ska jag följa med till synagogan och se hur det är med en "service" där. Det var som i kyrkan (tråkigt alltså) med enda skillnaden att jag inte fattade ett dugg. Eller jo, jag fattade när de sa vilka sidor man skulle bläddra till ;) Gillar att alla män har hattar och många hade också sjalar av någon anledning! Trodde det bara var män som hade hattar, men såg faktiskt kvinnor som hade något liknande hatt på huvudet. Antar att det beror på hur religös man är..


Lärde mig också att hebreiska böcker är liksom felvända... Tror min värdmamma sa att man också läser orden från höger till vänster, men jag kan ha misstagit mig ;) Som ni ser på bilden är bokryggen på fel sida så att säga..


Träffade också min värdpappas mamma idag. Hon har överlevt fem koncentrationsläger!! Häftigt mitt i det hemska på något sätt. Dock är hon dement så jag vågade inte fråga henne något om det, sen så vet jag ju inte om hon vill prata om det - är ju inte direkt någon rolig upplevelse :( Tror det är första och sista gången jag träffar en människa som överlevt koncentrationsläger!


Kommentarer
Postat av: Angelica

Japp, Ida du har alldeless rätt ; dom läser orden från höger till vänster med ;) oxå har dom inte alls lika många bokstäver som oss.

jag har en Israelisk aupairkompis ;)

2011-09-30 @ 01:54:02
URL: http://angelicaiamerika.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0